P.C. van der Linden
Ik heb al 35 jaar een houten motorboot van 13 meter. Ik heb nog nooit extreme corrosie aan mijn schip gehad. Op daarvoor in aanmerking komende plaatsen gebruik ik aluminium anodes. Geen probleem. Vandaag is de boot in onze jachthaven op de wal gezet. Tot mijn verbijstering was mijn schroef, die altijd brandschoon is, totaal bedekt met een gele harde kalkachtige millimeters substantie.
Mijn anodes zijn inplaats van wit roetzwart. Het werd pas echt bedenkelijk toen ik ontdekte dat het tandwielhuis van mijn Vetus kopchroef in plaats van bronskleurig totaal grijs was. En bovendien dat er een centimeters groot gat in het huis zit. De laatste keer dat ik op de wal ben geweest (2 jaar terug) was er totaal geen corrosie aan de tandwielhuis. De scheg van mijn boot is wel van staal. In het verleden heb ik ooit anodes op de scheg gelast. Later heb ik bouten gelast zodat ik nu makkelijkker kan vervangen.
Op die oude lasplaatsen die behandeld zijn met epoxy coating enz. bevind zich nu oxidatie ondanks dat er wel vijftien jaar is verlopen na de verandering.
Dit is voor mij een onbegrijpelijke gebeurtenis. Niemand heeft dit ooit gezien.